CASTRICUM - Op het strandplateau van Castricum aan Zee staat sinds afgelopen week een zonnebrandpaal. Strandbezoekers kunnen daar gratis zonnebrandcrème verkrijgen. De zonnebrandpaal geeft automatisch een afgepaste hoeveelheid. Zo hoopt gemeente Castricum, het stijgende aantal diagnoses van huidkanker tegen te gaan.
De gemeente verwelkomt graag strandgasten in Castricum aan Zee, maar wil dat ze veilig op het strand kunnen verblijven. Naast de EHBO, Reddingsbrigade, zorg voor zwemwaterkwaliteit en de service van een snelle OV-verbinding naar het strand (de Kust bus die binnenkort gaat rijden), wordt nu ook gratis zonnebrandcrème aangeboden.
Hoe werkt het
De zonnebrandpaal werkt net als een dispenser waar een hoogwaardig zonnebrandmiddel uitkomt wanneer je je hand eronder houdt. Op de zonnebrandpaal wordt je geadviseerd of je wel of niet dient te smeren. Dit wordt gedaan op basis van hoe hoog de UV-index – het risico om te verbranden – op dat moment is. De paal werkt op zonne-energie, schakelt zichzelf ‘s avonds vanzelf uit en is beveiligd tegen het leveren van grote hoeveelheden. De paal wordt goed onderhouden en regelmatig gevuld. Indien het toch voorkomt dat de paal leeg, vies of defect is kan via een QR-code worden doorgegeven. Op de paal staat ook vermeld wat de precieze ingrediënten zijn.
De zonnebrandpaal is in vorige jaren al met succes gebruikt in andere kustgemeenten, waaronder Egmond aan Zee. Dit jaar is de paal dus ook in Castricum te vinden, net als in Bergen aan Zee, Hargen aan Zee, Camperduin en Schoorl aan Zee.
Strijd tegen huidkanker
Jaarlijks komen er 77.000 nieuwe huidkankerpatiënten bij; verwacht wordt dat dit aantal de komende jaren blijft toenemen. Vooral op een zomerse dag, waarop veel mensen naar de stranden trekken, is het risico op ontstaan van huidkanker door verbranding groter. Door bij mooi op tijd in te smeren met een zonnebrandcrème, wordt de kans op huidkanker fors verkleind. Wethouder Roel Beems benadrukt: ‘
Input voor onderzoek door KWF
De zonnebrandpaal registreert bovendien hoe vaak en hoe veel mensen crème afnemen en bij welke weersomstandigheden. Met deze gegevens levert de leverancier inzicht in waar de verbeterpunten van bezoekersgedrag liggen. Die worden gedeeld met onder andere KWF-kankerfonds, om deze te kunnen inzetten voor een bewustzijnscampagne.