CASTRICUM - Inwoners en ondernemers in gemeente Castricum zijn iets meer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit de grootschalige Burger- en Ondernemerspeiling 2019. Ook vergeleken met andere gemeenten doet Castricum het goed. Dat blijkt uit de grootschalige Burger- en Ondernemerspeiling 2019 onder 2000 inwoners én alle ondernemers. Gekeken werd naar vier thema’s: de diensten die de gemeente levert, zorg en welzijn, de relatie met de gemeente, en leefomgeving en ondernemersklimaat.

De BUCH Werkt
De dienstverlening wordt gedaan vanuit de BUCH Werkorganisatie – een fusie van ambtenaren van Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het werk wordt daardoor steeds meer gedaan vanuit één centraal punt. Dankzij onder andere het gezamenlijke klantcontactcentrum (KCC), het speciale sociaal-domein-klanten-team, de vier nieuwe gemeentelijke websites en de BUCH Nieuwskamer kunnen inwoners beter en sneller geholpen worden aan de balie, telefoon, post, e-mail, de website en via social media.

Verbeterpunten
Maar het kan nog steeds beter. Inwoners noemden als verbeterpunten: ‘Blijf werken aan digitalisering, verbeter de website’ en ‘Meer openheid vooraf’. Dat neemt de gemeente ter harte: ze gaat werken aan een meer open houding richting inwoners en ondernemers, en nog sneller reageren op vragen en verzoeken. Hoe? ‘We gaan onze inwoners en ondernemers vaker vragen naar hun wensen en behoeftes, en ze beter betrekken bij onze plannen. We gaan gerichter communiceren en gegevens slim combineren en gebruiken. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar wenselijk: High Tech & High Touch,’ aldus de gemeente in een reactie.

Alles op een rij
De onderzoeksresultaten worden volgende week gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl.