CASTRICUM - De gemeente Castricum en ProRail hebben op woensdag 18 april een projectovereenkomst ondertekend voor de vernieuwing van station Castricum. Wethouder Marcel Steeman zette zijn handtekening namens de gemeente, regiodirecteur Kees Rutten ondertekende namens ProRail.

Het college stemde onlangs in met het voorlopig ontwerp voor de vernieuwing van het station. Het huidige station en de tunnel onder het spoor zijn verouderd en kunnen een opknapbeurt goed gebruiken. “Het nieuwe station wordt uniek en prachtig en zal ook goed toegankelijk voor mindervalide reizigers zijn”, aldus wethouder Marcel Steeman. “Tegelijk is dit voor de gemeente een mooie kans om de verbinding tussen dorp en duin te verbeteren en de omgeving van het station aantrekkelijker te maken.”

Ook Kees Rutten, regiodirecteur van ProRail, is enthousiast: “Het huidige station stamt uit 1969 en is bijna vijftig jaar oud. Hoogste tijd dus om het op te frissen en aan te passen aan de eisen van deze tijd. We pakken alles aan: het wordt toegankelijker, ruimer, lichter en comfortabeler.”

Ontwerp van Wienke Scheltens

Het ontwerp is gemaakt door Wienke Scheltens van Studio SK. Samen met vertegenwoordigers van de gemeente betrok zij een klankbordgroep van ondernemers uit het centrum en de architect van het Huis van Hilde bij het ontwerp. De Welstandscommissie is akkoord met het ontwerp.

Hoe komt het nieuwe station eruit te zien?

Bij de hoofdentree komt een beeldbepalende luifel. Deze luifel overspant het gehele terrein en biedt samen met de hoge glazen wand aan de zijde van het spoor beschutting aan de reizigers. Op verzoek van de gemeenteraad is deze groter geworden dan in het eerdere ontwerp.

Ook bij de entree aan de achterzijde komt een luifel. Bovenop de luifels komt een heel stevig soort wit tentdoek; dat sluit mooi aan bij de uitstraling van een kustdorp. “Uniek voor een station in Nederland”, zegt de wethouder. “Dat zie je op geen enkel ander station in Nederland.”

Het hele ontwerp wordt gekenmerkt door transparantie. Bij de ingang aan de voorzijde komt een grote glazen wand aan de kant van het spoor. Ook komen er drie transparante liften in de tunnel waarmee mindervaliden zich naar het perron kunnen begeven. De bloemenzaak komt terug aan de zijde van de nieuwe fietsenstalling, aan het pleintje onder de luifel.

Ook de perrontunnel zelf wordt aangepakt. De trap aan de dorpszijde sluit in de nieuwe situatie in rechte lijn aan op het maaiveld en loopt naar boven waaiervormig uit. Aan de duinzijde komt ook een trap die naar boven toe breder wordt. Ernaast worden de glazen liften geplaatst. Nieuwe tegels en energiezuinige led-verlichting, samen met de rechte en brede trappen, de tunnel veel lichter en ruimer. In de tunnel komen verwijzingen naar duin en dorp.

ProRail is ook van plan om al het meubilair op het perron (zoals bankjes, prullenbanken en wachtruimtes) te vernieuwen. NS laat een nieuwe kiosk op het perron bouwen; zo kunnen de reizigers nog beter worden bediend. “Al met al een complete metamorfose.”

Carillon komt terug!

Het carillon, een geschenk van inwoners van Castricum, wordt weer opgeknapt en door ProRail teruggeplaatst bij het nieuwe station. Deze was verwijderd vanwege de bouw van de nieuwe fietsenstalling.

Financiering

De kosten van de verbouwing van het station worden geraamd op 6,35 miljoen euro, waarvan ProRail 4,79 miljoen euro voor haar rekening neemt. De gemeente draagt 1,14 miljoen euro bij en heeft € 500.000 euro subsidie bij de provincie aangevraagd. De NS neemt de kosten van de nieuwe perronkiosk voor haar rekening.

Planning

Na het tekenen van de projectovereenkomst zal de opdracht worden aanbesteed. De planning is dat de bouw eind dit jaar kan starten en dat het nieuwe station eind 2020 wordt opgeleverd.