Inzetten op leesplezier
Met het project de Bibliotheek op School (dBos) vmbo wordt ingezet op het ontwikkelen van een leescultuur op Vonk Castricum door middel van een duurzame samenwerking. De stichting Kunst van Lezen heeft daarvoor een subsidie beschikbaar gesteld. Die wordt gebruikt voor het creëren van een leesomgeving op de vmbo-school. Een leesconsulent van de bibliotheek ondersteunt het docententeam met deskundigheidsbevordering op gebied van leesmotivatie en leesplezier. Er worden activiteiten georganiseerd met leerlingen en er wordt ingezet op vrij lezen. Vonk Castricum heeft geïnvesteerd in een grote collectie boeken voor hun leerlingen. Inmiddels is de mediatheek op de school in opbouw en zal deze een belangrijke plaats voor leerlingen én docenten worden. Hier kunnen de leerlingen boeken lenen die aansluiten bij hun interesses, kunnen docenten boeken lenen om leesplezier in de klas te stimuleren en zullen de leesconsulent en de mediatheekmedewerkers activiteiten organiseren om de leesmotivatie nog verder te vergroten. Door boeken zichtbaar en toegankelijk aan te bieden is de eerste stap naar een leescultuur binnen Vonk Castricum gezet!
Aansprekende projecten
De leesconsulent gaat actief met de vmbo-leerlingen aan de slag met aantrekkelijke werkvormen en aansprekende projecten die een link hebben met lezen. In overleg met de docenten zal de leesconsulent een auteursbezoek voor de school organiseren en worden verschillende trainingen aangeboden om de expertise van de docenten op gebied van leesmotivatie en leesplezier te vergroten.
De Bibliotheek op School
Het project de Bibliotheek op School is een intensieve samenwerking tussen scholen en de bibliotheek. Doordat de bibliotheek en de scholen hun krachten bundelen en elkaars expertise en bewezen programma’s benutten, werken ze samen aan aantoonbare verbetering van onderwijsresultaten op het gebied van lees- en taalvaardigheid en informatie- en mediavaardigheden. Door deze vaardigheden te versterken, gaan bibliotheek en scholen de strijd aan tegen laaggeletterdheid en dragen zo bij aan de mediawijsheid van burgers. Kinderen en jongeren die plezier hebben in lezen, lezen meer en behalen daardoor betere schoolresultaten. Vrij lezen heeft een positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven. Het helpt studenten ook in hun maatschappelijke ontwikkeling door mondiger en zekerder te worden.