Kunstenaar en speculatief designer Nicole Spit exposeert met haar kunstproject ‘Digitaal Bomen Monument’ in Huize Koningsbosch in Castricum. Daar zijn de prints te zien van een select aantal door photogrammetry gescande gedigitaliseerde bomen. Op de prints zijn de bomen te zien die in 3dsoftware bewerkt zijn en in een surreële droomwereld zijn teruggeplaatst. Met behulp van een Augmented Reality app kun je nog een extra bewegende animatie laag bekijken, waarin de boom in zijn specifieke droomwereld te zien is. De officiële opening, door wethouder Brouwer, is op zondag 11 december vanaf 14:00uur met om 14:30uur een ‘Artist Talk’ met uitleg over het project. De expositie loopt tot 11 januari.
Zij vervolgt: “Oude bomen kun je helaas niet zoals oude stenen monumenten restaureren. Veel bomen verdwijnen door bomenkap, bosbranden, omdat ze zich niet op tijd kunnen aanpassen aan klimaatveranderingen, door ziekte of soms gewoon door ouderdom. Hoe zou je de karakteristieken van die boom, gevormd door de tijd, dan wel kunnen bewaren? Nu we allemaal steeds meer tijd in een virtuele omgeving doorbrengen en de verschillende ‘Metaverse’ werelden in opkomst zijn, dacht ik dat we bomen wellicht in de 3D virtuele wereld, als digitaal arboretum (bomenmuseum) kunnen bewaren. Ik loop veel in de Castricumse bossen en net als in een stad met specifieke gebouwen, kom je vaak langs dezelfde karakteristieke bomen. Ze dienen als vertrouwd herkenningspunt.
“Iedere boom staat voor een specifieke bedreiging van de bomen.”
Voor het Digitaal Bomen Monument zijn bomen geselecteerde die mij persoonlijk aanspreken.” Maar ook zijn er bomen opgenomen die conceptmatig goed in dit kunstproject passen. Iedere boom staat voor een specifieke bedreiging van de bomen. Er zijn ook twee karakteristieke bomen opgenomen, waarvan bekend is dat ze helaas gekapt moeten worden en op bekende plekken in Castricum stonden, zoals de oude kastanje bij Huize Koningsbosch en de oude wilg bij de Tuin van Kapitein Rommel. “Thema’s als oprukkende droogte, verandering in het myceliumnetwerk (schimmelnetwerk) onder de bomen, verstoorde voedselvoorziening in de grond, bosbranden, gemis aan ruimte, gaven mij een denkrichting over de behoeftes van een boom. Vandaar ook een van de uitgangspunten van het project, ‘waar droomt een boom van?’
“ik ging juist de kleine omzettingsfoutjes van de 3D software en de imperfectie van de techniek waarderen, als karakteristieken van de digitale wereld.”
Gaandeweg het project, en door de vele uren op de computer, ging ik juist de kleine omzettingsfoutjes van de 3D software en de imperfectie van de techniek waarderen, als karakteristieken van de digitale wereld. Denk aan rare ‘blobs’ die ontstonden omdat photogrammetry scans bewegende kleine onderdelen niet zoals mensen konden interpreteren. Zoals de lucht, die als een vorm werd gezien, de foutjes in de vertaling van hoe de afbeeldingen weer opnieuw om een vorm gevouwen moesten worden, de vreemde afsnijdingen. Dat gecombineerd met bewust gecreëerde elementen in de omgeving van de boom of aan de boom, zoals zwevende bubbels, synthetische kleuren en bewust grove driehoekstructuren. Juist dat gaf een surreëel effect. Ik denk dat de virtuele wereld een eigen specifieke vormentaal krijgt, waarbij ook eigenschappen als zwaartekracht en andere natuurwetten bewust genegeerd kunnen worden”, legt Nicole uit als zij over de virtuele droomwereld vertelt. Zij houdt zich al langere tijd bezig met speculatief design bij haar Design Studio Dáárheen, waarbij mogelijke toekomsten onderzocht worden.
De 2D prints met bewegende animatie laag (via gratis app) en de 3D prints van een aantal bijzondere bomen zijn te zien vanaf 11 december tot en met 11 januari in Huize Koningsbosch, Heereweg 84 in Castricum. Vrij entree. De kunstwerken zijn ook te koop.
Meer weten over dit project? Lees verder op www.digitaalbomenmonument.nl.