CASTRICUM - Huis van Hilde mag zich komend jaar officieel `kidsproof museum` noemen. Het archeologiemuseum in Castricum is daarmee een van de 77 musea in Nederland die dit felbegeerde keurmerk van de Museumvereniging in 2024 mag dragen.


Als een echte archeoloog

Om het keurmerk te krijgen moet een museum minimaal 60 inspecties verzamelen van bezoekende kinderen en daarbij op verschillende fronten een minimum score verwerven. Anouk Veldman, hoofd educatie, presentatie en publiek bij Huis van Hilde: "Huis van Hilde is toegankelijk voor een breed publiek en kinderen zijn een van de belangrijke doelgroepen van ons museum. We doen er met een speciale speurtocht, interactieve games, de ArcheoHotspot en vele activiteiten in schoolvakanties alles aan om 'kidsproof' te zijn maar deze officiële erkenning is de kers op de taart." Dat die activiteiten in de smaak vallen is duidelijk terug te zien in de inspectierapporten. "In het ArcheoLab mag je zelf vondsten aanraken en onderzoeken, als een echte archeoloog!" schreef een jonge bezoeker. En een ander oordeelde: "Het was een heel mooi museum met lieve vrijwilligers die je goed op weg helpen met de fantastische speurtocht." Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging: "Steeds meer kinderen weten het museum te vinden. In 2023 zagen we dan ook een spectaculaire toename van het museumbezoek in de leeftijdscategorie tot 13 jaar." Ook bij Huis van Hilde zien ze steeds meer jonge bezoekers in het museum. Onlangs nog trok Huis van Hilde zo'n 1500 bezoekers tijdens het evenement 'Archeologie in LEGO-stenen' waarmee het museum kinderen en andere geïnteresseerden op een laagdrempelige manier kennis wil laten maken met archeologie.

Tienen

Het is voor het eerst dat Huis van Hilde zich tot de selectie van kidsproof musea mag rekenen. "We hebben het afgelopen jaar met behulp van onze vrijwilligers en via social media actief campagne gevoerd om de kinderen na hun bezoek een inspectierapport te laten invullen", aldus Eefje de Groot, communicatieadviseur bij Huis van Hilde, "met een prachtig resultaat tot gevolg, niet alleen in aantal inspecties maar ook in een geweldige beoordeling." Huis van Hilde ontving maar liefst 193 inspecties. De tevredenheidsscore, de zogenaamde Customer Satisfaction (CSAT), was 93,78%. Een CSAT van boven de 80% wordt over het algemeen gezien als zeer goed dus Huis van Hilde scoort daar nog eens ver boven. Daarnaast moet het museum een goede 'NET promotor score' hebben, dit is een meetinstrument in hoeverre kinderen het museum zouden aanraden aan andere kinderen. Een score van 70 tot 100 geldt daarbij als 'geweldig', Huis van Hilde scoorde 76,17%. Daarbij zijn er maar liefst 87 tienen uitgedeeld.

Michelinsterren van de museumwereld

De verkiezing is een initiatief van het platform Museumkids van de Museumvereniging. Via Museumkids raken kinderen spelenderwijs betrokken bij de sector en zien ze dat musea leuk zijn. Vera Carasso: "Kidsproof musea zijn de Michelinsterren van de museumwereld. De eerlijkste bezoekers, de kinderen zelf, beoordelen de musea. Het label Kidsproof is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een felbegeerd keurmerk waar duizenden kinderen aan meewerken." Rylana Seelen, directeur van Huis van Hilde: "We zijn ontzettend trots op dit keurmerk dat tot stand komt door en voor kinderen. Het is een prachtige erkenning voor onze medewerkers en vrijwilligers om onze jonge bezoekers op een leuke en leerzame manier te kunnen enthousiasmeren voor archeologie en erfgoed."