HEERHUGOWAARD - Op het splinternieuwe steunpunt in Heerhugowaard testten de mannen en vrouw van het sneeuwpreventieteam op 1 oktober hun materieel tijdens de jaarlijkse vlootschouw. Zijn de strooi- en schuifmachines even klaar voor de winter als zijzelf?
Het strooiseizoen begint op 1 november. Het is belangrijk dat alles dan goed werkt. De vrachtwagens worden getest: een sneeuwschuiver voor en een zoutstrooier achter. Na de schouw is de zoutvloot bijna klaar de wegen gladvrij te maken. Op een paar kleine mankementen na door roest of vastzittend zout, die snel verholpen zijn, werkt alles naar behoren.
Testritje
De chauffeurs grijpen de gelegenheid aan een testritje in hun bolide te maken. Ze koppelen de sneeuwschuiver en/of een zoutsproeier aan de al meterslange vrachtwagen en strooien alvast wat zout. “Als het winterse weer toeslaat, zijn het soms lange dagen die vroeg beginnen”, vertelt 1 van hen. “Maar we werken heel graag aan de veiligheid op de wegen in Noord-Holland”.
Zodra de chauffeur de sneeuwschuiver (ook wel ploeg genoemd) met een joystick naar beneden laat zakken, zijn vanuit de cabine alleen 2 feloranje stokken van de sneeuwschuiver zichtbaar. Deze aanduidingen markeren de uiteindes van de sneeuwschuiver vanuit de cabine.
Weg & Waterhuis De Langebalk
Het steunpunt Weg & Waterhuis De Langebalk in Heerhugowaard is gloednieuw en wordt officieel op 14 december geopend. Michel Hofland coördineert de vlootschouw en vertelt vol enthousiasme over het nieuwe steunpunt. “De grote silo in het midden van het buitenterrein is een volledig automatische menginstallatie voor het natte component van het strooizout. Door dit aan het strooizout toe te voegen blijft het zout aan de weg plakken”. Daaromheen liggen overdekte loodsen voor de vrachtwagens en opslagruimtes voor de strooimachines en de ploegen. Twee bunkers bieden plaats voor bergen aan strooizout.
Mannenwereld
‘It’s a man’s world’, staat op één van de vrachtwagens. De man-vrouwverhouding op de zonnige dag in Heerhugowaard lijkt dit te bevestigen. Tussen de mannen is 1 vrouwelijke collega aan het werk. “Het is vooral erg gezellig met de mannen”, vertelt Martha Jansen-De Boer. Dat komt de werksfeer ten goede, want elk jaar is de vlootschouw weer spannend. “Iedereen moet kijken hoe alles ook alweer werkt. Ik heb nu bijvoorbeeld een andere auto dan vorig jaar. Daardoor was het een beetje priegelen met het bevestigen van de zoutbak.” Op Facebook houdt Martha een blog bij over haar ervaringen als vrachtwagenchauffeur.
Tips voor de weggebruiker
Ga goed geïnformeerd de weg op als het glad is. Op de kaart van strooit.nu kun je zien welke strooiers waar op de weg actief zijn. “Geef ons de ruimte als we worden ingeschakeld”, legt Martha uit. “Houd ongeveer 4 autolengtes afstand, dan komt het zout op de weg in plaats van op je bumper. Zout moet namelijk eerst ingereden worden door het verkeer. Pas ook je snelheid aan. Een auto reageert namelijk heel anders op een gladde weg. Test op een verlaten parkeerplaats maar eens uit wat er gebeurt als je hard op de rem trapt. Zorg bovendien voor goede banden.” Martha raadt aan daar niet op te besparen. “Voor je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers.”
De vlootschouw wordt deze maand ook bij de andere steunpunten in de provincie uitgevoerd: Uitgeest, Middenbeemster, Overveen, Weesp, Hoofddorp, Hoorn, De Stolpen en ’t Schouw. Met 32 vrachtwagens en nog eens 26 kleinere fietspadstrooiers bestrijken zij 614 kilometer autoweg en bijna 400 kilometer fietspad.