CASTRICUM - Morgen staat Lars van Keulen met het Brunel Solar Team aan de startlijn van de Sasol Solar Challenge zonder hun innovatieve motor. De nieuwe motor was het geheime wapen waar de studenten uit Delft het hele jaar aan gewerkt hebben en wat ervoor moest zorgen dat het team na drie jaar de toppositie weer kon terugpakken. Helaas blijkt de motor nog onvoldoende betrouwbaar, waardoor het team aanstaande vrijdag met een oude elektro motor meedoet aan de Challenge. Winnen van de grote concurrent, het Belgische team dat het Brunel Solar Team de laatste twee races versloeg, zal met de oude motor een grote uitdaging worden.
Voor de studenten van het team is dit een grote tegenvaller. De motor was hét project waar zij nachtenlang keihard aan werkten. Nu deze troef wegvalt, zorgt dit voor veel onzekerheid bij het team. Technisch manager Lars van Keulen legt uit: "Het alternatief is een oude elektromotor waar we afgelopen jaar ook mee gereden hebben. Deze motor doet het prima, maar met de nieuwe motor konden we echt het verschil maken." Toch houdt hij de moed er in: "We hebben dit jaar geleerd om te gaan met tegenslagen. We gaan er alles aan doen om op andere vlakken het verschil te maken. Zo hebben we een innovatief zonnepaneel en we denken dat we de race strategie zo goed uitgedacht hebben dat we op tactisch vlak alsnog de winst kunnen pakken."
Laatste voorbereidingen
Deze week vinden de laatste voorbereidingen van de Sasol Solar Challenge plaats in Zuid-Afrika. Voordat de studenten mogen deelnemen aan de Challenge moet hun zelfgebouwde zonneauto, Nuna 11s, volledig getest en gekeurd worden. Hier wordt gekeken of zij wel aan alle reglementen voldoet. Zo wordt de batterij, de motor en het gewicht gecontroleerd. Ondanks de tegenslag van de motor belooft dat laatste veel goeds: Nuna 11s weegt maar 130 kg, de lichtste Nederlandse zonneauto ooit! Bij de dynamische scrutineering ging het even bijna mis. Door alle spanning werd er bij de slalom hard ingestuurd en kwam het linker wiel los van de grond. Gelukkig reageerde coureur Laurens adequaat en kwam Nuna meteen weer op alle wielen terecht. Wat er gebeurde is hier te zien.
Na de scrutineering volgt het eerste onderdeel waar de zonneauto's zich aan elkaar meten: de kwalificatie. Bij deze kwalificatie rijden alle zonneauto's een ronde op het circuit bij Pretoria. Wie de snelste ronde neerzet mag als eerste de race starten. Het Brunel Solar Team heeft bij deze kwalificatie toch de eerste startplek veroverd. Dit komt als een grote verrassing gezien de tegenslag van de motor, maar het wordt nog spannend hoe Nuna 11s gaat presteren tijdens de Sasol Solar Challenge. Het circuit is namelijk lastig te vergelijken met de lange afstanden en bergen die de teams in Zuid Afrika gaan tegenkomen.